Защо в съвременния свят трябва да имаме регистрирана търговска марка?
Чували ли сте за разработени и откраднати марки? Фирма инвестира в маркетинг, реклама, развитие на бранда, но не е запазила търговската марка... Измамникът разбира, регистрира я и завежда дело срещу истинския собственик.
Ако не сте чували такива истории от първо лице, ние сме, затова избрахме да се застраховаме.
Как се регистрира търговска марка в ЕС?
Въпреки че много компании използват юридически услуги, ние като стартъп с ограничен бюджет, опитахме сами. Оказа се, че не е толкова трудно. След кратко проучване пропуснахме Българското патентно ведомство и потърсихме опция за регистрация, валидна в целия Европейски съюз - в Службата за интелектуална собственост на Европейския съюз - EUIPO.
Основни стъпки, които да следвате:
1. Създайте си акаунт в EUIPO.
2. Запознайте се с Класификацията от Ница (на стоките и услугите). Трябва да изберете поне два класа от класификацията, в които попадат продуктите Ви. Класовете са добре описани на сайта на EUIPO и на английски в Wikipedia. Що се отнася до Класификацията от Виена, описваща фигуративната част на марката, не е нужно да попълвате нищо.
3. Проверете тук чрез TMview дали името, което сте избрали е свободно. Търсете само в класовете от Класификацията от Ница, които покриват продуктите Ви. Когато приключите с проверката за наличност и се уверите, че марката е свободна, започнете да попълвате формуляра в акаунта си.
4. Класовете стоки и услуги, в които ще се използва марката, трябва да бъдат посочени във формуляра за кандидатстване. Съветвам ви да изберете максимум три класа, като за два цената е оптимална. Защото, ако не използвате марката си в класа, в който сте я регистрирали, след 5 години друга компания има право да обжалва и да ви я вземе, въпреки че сте платили 10 години права върху нея. Единият клас е включен в цената от 850 евро, вторият е 50 евро и всеки следващ 150. Вижте текущите цени тук.
Съвет:
Използвайте Live чата за въпроси относно регистрацията.
5. След като изберем в кои класове ще регистрираме търговската марка, трябва да направим списък със стоки и услуги, за които ще я изпозлваме. Списъкът може да съдържа над 100 позиции или колкото можете да напишете. Ние използвахме готовите списъци на сайта на Патентното ведомство като сламка. От User Area-та Ви на сайта на EUIPO можете да си свалите темплейт на списъка, които да попълните и след това да качите отново. Документът трябва да бъде на един от официалните езици на ЕС, което включва и български.
Съвет:
Използвайте опцията за автоматичен превод на Списъка и формата за кандидатстване във Вашата User Area.
6. Разбира се, трябва Ви лого. Нед направи нашето. Ако нямате графичен дизайнер под ръка или нямате бюджет за професионалист, можете да използвате някои от интернет конфигураторите за лого. Там можете да си направите прилично лого и да го свалите срещу 40-50 лв. Такива са например Wix и ZenBusiness. Обмислете го добре, все пак плащате за собственост над търговската марка за 10 години и е по-добре да инвестирате в дизайнер, който може да направи страхотно лого за бранда Ви.
7. След като сте изпълнили предишните стъпки, можете да подадете формуляра си.
Шест месечната процедура започва да тече след като подадете формуляра и платите таксата. Ако сте проверили добре дали съществува такава търговска марка, тогава не трябва да се притеснявате за евентуално обжалване от друга фирма. Според правилата на EUIPO, търговската марка е Ваша собственост от момента на регистриране на формуляра, така че можете да си настроите известие, което да Ви информира дали някой не се опитва да регистрира сходна и да подадете възражеие.
Съвет:
Използвайте опцията за плащане с карта.
Можете да следите прогреса на процедурата в профила си. На шестия месец ще получите сертификат.
Желаем успех на бранда Ви! А ето го и нашия:
Comments